Porady

Dzieci w Internecie ? jak kontrolować swoje pociechy? Zalety i wady dziecka w sieci

dzieci

Internet to wspaniały wynalazek, który pozwala nam uzyskać dostęp do wielu przydatnych informacji, jednak posiada on także swoją mroczną stronę. Mowa tu o treściach, które są nieodpowiednie dla na przykład dzieci w konkretnym wieku. Jedną z podstawowych zalet korzystania dzieci z Internetu jest możliwość pozyskiwania nowej wiedzy, która przydaje się choćby w szkole. Nawet podczas takich czynności można natknąć się na treści, których wolelibyśmy uniknąć w przypadku naszego dziecka. Niektóre dzieci już od najmłodszych lat spędzają przed komputerem bardzo wiele godzin, co przekłada się, że nie widzą sensu spotkań ze znajomymi lub wyjść na podwórko. To bardzo poważny objaw, bowiem w niektórych domach rodzice na co dzień zmagają się z uzależnieniem od komputera i Internetu. Leczenie osób uzależnionych jest niezwykle trudne, bowiem nie mają one świadomości problemu, ponieważ według nich żaden nie występuje. Pozwalanie dzieciom na nieograniczony dostęp do Internetu, spędzanie przed komputerem dowolnej ilości czasu może prowadzić do wspomnianego uzależnienia, które może dotyczyć zwykłego surfowania po sieci lub uczestnictwa w wirtualnej rozgrywce. Takie uzależnienie rozwija się i po latach dzieci, a wówczas już młodzież bądź dorośli nie widzą sensu podjęcia pracy, bowiem dalej tkwią w wirtualnym świecie, który nie ma nic wspólnego z otaczających ich rzeczywistością. Wśród wad, które związane są z długotrwałym przesiadywaniem w sieci wymienić należy złe samopoczucie oraz nadmierną nerwowość. Osoby uzależnione bardzo denerwują się w momencie, gdy są pozbawieni dostępu do Internetu, choćby przerwa w dostawie usług trwała zaledwie chwilę. Wadą ?dziecka w Internecie? jest także ryzyko osłabienia relacji z rodzicami oraz najbliższymi, ponieważ już maluchy potrafią się odciąć i żyć w wirtualnym świecie. Wielogodzinne siedzenie w Internecie to jednocześnie słabsze wyniki w nauce, bowiem, jeśli nie wykorzystujemy sieci w celach edukacyjnych z pewnością nie znajdziemy czasu na odrobienie pracy domowej. Rodzice chcąc, aby dziecko mogło czerpać jedynie z zalet związanych z dostępem do Internetu, powinni je kontrolować. Dobrym pomysłem jest śledzenie stron internetowych, na które wchodzi na nasze dziecko lub filtrowanie treści dzięki zastosowaniu blokady rodzicielskiej. Dzięki niej możemy zablokować konkretne strony lub treści, jednak dalej musimy kontrolować naszego malucha, bowiem może znaleźć on niedozwolone treści, które nie zostałyby objęte filtrem w postaci kontroli rodzicielskiej. Wśród najpopularniejszych treści, na jakie nie powinny trafić nasze dzieci są strony pornograficzne, nawołujące do przemocy, nienawiści rasowej bądź przedstawiające różne niekoniecznie przeznaczone dla dzieci wydarzenia. Spore zagrożenie stanowi także nawiązywanie wirtualnych kontaktów, bowiem nigdy nie wiemy, kto jest po drugiej stronie monitora. Świetnym sposobem na rozwój dziecka jest przygotowanie zestawu stron komputerowych, które mogą pomagać mu w codziennej nauce. Mimo wszystko nie powinniśmy zapomnieć o rozrywce, którą możemy zapewnić naszemu maluchowi uruchamiając interesujący go film na którejś ze stron internetowych. Na stronach internetowych dzieci mogą znaleźć także rozwiązania swoich problemów z nauką, bowiem istnieją strony, na których przedstawione są choćby rozwiązania zadań, które nie są podane jako gotowa formuła ?do przepisania?, lecz stanowią istotne źródło wiedzy. Przed rozpoczęciem przygody naszego dziecka z Internetem powinniśmy poinstruować naszą pociechę, aby nie zostawiała na stronach internetowych danych tj. imię i nazwisko, adres lub innych szczegółowych informacji o sobie. Oprócz pornografii i przemocy w Internecie możemy znaleźć treści, które zawierają wulgaryzmy, zachęcają do zażywania narkotyków lub promują inne, niekoniecznie zgodne z przekonaniami rodziców poglądy. Rodzice powinni reagować także w sytuacjach, gdy dostrzegają niepokojące ich zachowanie dziecka, bowiem ignorowanie takich przesłanek może prowadzić do silnego uzależnienia.